First Published: 2008-04-23

 
Guardian, Observer agree to remove defamatory articles on British tycoon
 

British sister publications agree to withdraw inaccurate reports on Nadhmi Auchi.

 

Middle East Online

Tracking even the search engines

LONDON – British sister newspapers The Guardian and The Observer have agreed to delete six articles on British tycoon Nadhmi Auchi from their Web content and databases as part of a settlement in a defamation case.

The British papers also pledged to contact Web search engines to inform them of the articles’ removal.

In a letter from Guardian Media Group, the company’s legal counsel acknowledged the six articles contained “significant inaccuracies” and asked search engines to remove all links and hyperlinks to them.

The articles, which were first published in 2003, made a number of false claims about Auchi.

The British papers also promised not to republish the six articles, after pledging to pay a substantial sum in relation to Auchi’s legal costs in the defamation case.

Internationally renowned law firm, Carter-Ruck handled the case. Partner, Alasdair Pepper said “It took the issue of proceedings for the Guardian to agree to stop publishing the articles, but they are now down and the matter resolved. Another publisher is now shortly to be sued over false material it is publishing on the internet, having failed to heed a warning letter. A fulsome apology, injunction and substantial damages will be sought against it.”

It is not the first time a British newspaper falsely published allegations about the tycoon. The Sunday Times and Mail On Sunday apologised to Auchi for wrongly reporting in 2005 that he was embroiled in an investigation in the United States.

The Sunday Times said that its report was based on an internal United States Department of Defense report that was subsequently discredited.

The Financial Times, too, apologised to Auchi for making mistakes in an article published on 11 November 2003, which linked him to alleged corrupt practices in a mobile phone contract deal in Iraq.

Il Mondo, a leading Italian weekly business magazine, also acknowledged earlier this week that it had published allegations that were “wholly false.” A representative from Schillings, Auchi’s London-based law firm in the case, said: “This was an interesting case because although Il Mondo is based in Italy it is still liable pursuant to English law to the extent that the content of its Web site is accessible here.” Schillings is a leading UK law firm protecting the reputations of high-profile individuals, corporations, and brands.

In recognition of Auchi’s extensive business, charitable and humanitarian activities around the world, he has received 8 awards and honorary appointments, including a number of Royal and state decorations, such as the Coat of Arms from Queen Elizabeth II.

Auchi is also the president of the Anglo-Arab Organisation (AAO), a non-profit group that promotes the integration of British Arabs into mainstream British society, whilst retaining their identity.

The AAO philanthropy achievements include donations to charities, humanitarian causes and scientific research.

 

Horse-trading begins as Tunisia awaits formation of new government

Jihadists flock to fight on ‘unprecedented scale’

UK court says Libyan Abdul-Hakim Belhaj can sue over rendition

Syria accuses Turkey of ‘flagrant violation of sovereignty’

Global campaign to end female genital mutilation kicks off

US to examine troops exposed to chemicals in Iraq

African Union hits back at Somalia rape claims

New scare in Turkey as ‘suspect packages’ found

‘Insults against Netanyahu’ cause embarrassment to US

Kuwait online activist gets four years in jail for insulting judges

Heavy fighting in South Sudan sparks fears of humanitarian catastrophe

Sweden officially recognises State of Palestine

Egypt jails retired general for damaging national security

Israel closes al-Aqsa mosque to worshipers in rare move

Gaza civil servants receive delayed salaries

After US criticism, Israel vows no concessions to Palestinians

Libya internationally recognised PM opens doors of dialogue with rivals

Huthi rebels seize stronghold of Muslim Brotherhood in central Yemen

Will Nidaa Tounes shun Islamists in Tunisia government formation?

Egypt starts work on buffer zone along border with Gaza

Turkey Sultan unveils new palace: Another break with symbols of secular state

Heavy toll as ‘Islamic State’ fights for control of Syria oil field

Iran President suffers fresh setback with rejection of Science Minister

Nuclear deal or no deal: ‘Red lines’ lay bare internal divisions in Iran

Heavy security in Mogadishu as UN chief meets Somalia president

Fighters from Free Syrian Army leave Turkey to join Kobane battle

Israel denies banning Palestinians sharing buses

Kurd fighters leave northern Iraq base for Syria deployment

Jordan requests UN emergency meeting over Israel settler expansion

Jerusalem Mayor visits Al-Aqsa mosque prompting anger

Tunisia reinforces commitment to democracy with ‘transparent’ elections

Turkey ‘decides’ for Kobane future: No Kurds, no Assad... Only Free Syrian Army!

Bahrain suspends Al-Wefaq weeks before parliamentary elections

Huge game changer in Tunisia: ‘In-credible’ failure of Islamist Ennahda Party

Libya PM in Khartoum for talks with Bashir

PKK hijack truck seizing explosive substance

Saudi lawyers get jail time for offensive tweets

Ennahda concedes defeat in Tunisia parliamentary elections

Syria rebels launch assault on regime-held city of Idlib

Iraq peshmerga wait for Turkey stance to depart for Syria

Sisi enacts military trials decree to cover ‘existential threat’

US calls for online war against ‘Islamic State’

Donors pledge $8 billion for Horn of Africa

Acid attacks in Iran: Deputy of Judiciary Chief to lead investigation

Lebanon army enters Islamist stronghold in Tripoli