First Published: 2010-02-02

 
Thorn in the Side of the US Military in Haiti
 

Could the US military be running out of patience with foreign media reporting, which has proven much less deferential to Washington when it comes to Haiti coverage? Asks Nikolas Kozloff.

 

Middle East Online



Watch the US media and its coverage of the crisis in Haiti, and you get the impression that Washington is a benevolent power doing its utmost to help with emergency relief in the Caribbean island nation. But tune into al-Jazeera English or South American news network Telesur and you come away with a very different view. I was particularly struck by one hard hitting al-Jazeera report posted on YouTube which serves as a fitting antidote to the usual mainstream fare. The report is highly critical of the US, which according to the reporter has focused most of its energy on fostering stability and putting boots on the ground as opposed to rebuilding Haitian society.

It’s not the first time that al-Jazeera has taken on the US military. Indeed, the network fell afoul of American authorities as long as seven years ago during the invasion of Iraq. A news organization comprised of many editors, journalists, presenters and technical staff who had formerly worked with the BBC in London, al-Jazeera broadcast shockingly graphic pictures of dead and captured American soldiers.

When the network aired footage of the captured US soldiers, then Defense Secretary Donald Rumsfeld accused al-Jazeera of violating the Geneva conventions. The network, however, was unrepentant. “Look who's talking about international law and regulations,” said spokesperson Jihad Ballout. “We didn't make the pictures - the pictures are there. It's a facet of the war. Our duty is to show the war from all angles,” he added.

Yosri Fouda, al-Jazeera’s bureau chief in London, chimed in. “I can see why American and British politicians and military leaders don't like us showing these pictures,” he remarked. “They show a side of the war that they don't want projected because it may affect public opinion in their country negatively. In these things, the western media is highly sanitized. You are not seeing what war, this war, is actually like.”

During the short-lived war, al-Jazeera had correspondents posted around Iraq. While the US mainstream media encouraged its own narrative of advancing and triumphant coalition forces, al-Jazeera broadcast horrific images of Iraqi victims of coalition bombing campaigns. One showed the head of a young child that had been split apart, reportedly in a coalition assault on Basra.

Perhaps, the US military was literally gunning for al-Jazeera as a result of the network’s controversial news coverage. During an American air raid and artillery barrage on Baghdad, US forces killed at least three journalists including an al-Jazeera correspondent, Tariq Ayoub. The building was hit by two air-to-surface missiles. At the time, the reporter was standing on the roof of al-Jazeera’s station doing a live broadcast.

US military officials said they regretted the deaths of the journalists and claimed they did not know every place that journalists were operating. Al-Jazeera, however, declared that it had previously informed the Pentagon of the location of its Baghdad office. In fact, in a letter to the Pentagon, the Middle Eastern network gave the exact coordinates of its building.

It wasn’t the first time that al-Jazeera had suffered at the hands of the US military. During the invasion of Afghanistan, the network’s Kabul office was destroyed by US “smart” bombs two hours before the Northern Alliance took over the city. According to one report, President Bush may have even suggested that al-Jazeera offices in Qatar be bombed during a meeting with then Prime Minister Tony Blair.

Though al-Jazeera provided critical coverage of the US military, the network has never become a mouthpiece for Arab regimes in the Middle East. Even as many Arabic TV stations (including Iraq’s before the invasion) referred to the US military as "forces of aggression," al-Jazeera opted for "invading forces." What’s more, al-Jazeera conducted long interviews with Tony Blair, Condoleezza Rice, Donald Rumsfeld and even Ariel Sharon.

In addition, the network has gotten on the wrong side of several Arab governments and reporters have been banned or harassed in Egypt, Kuwait, Jordan and the Palestinian Authority. Al-Jazeera was criticized by Saudi Arabia and Bahrain reportedly accused the network of being pro-Zionist. As a result of the network’s impartiality and independence, many Arabs have become subscribers as they believe al-Jazeera sees the world as they do.

In the wake of the tragedy in Haiti, al-Jazeera is now bringing its critical coverage to bear in the Caribbean. While the US military operating in the island nation may not like it, commanders will have to put up with the same kind of close media scrutiny they were placed under in the Middle East. For the US military however, the headache now runs deeper. In addition to al-Jazeera, commanders must now contend with Venezuelan media and Telesur.

Like al-Jazeera, which receives state funding from Qatar’s government, Telesur or Television of the South also receives government support, specifically from leftist Latin American and Caribbean governments including Venezuela, Cuba, Argentina, Bolivia, Ecuador and Nicaragua. And, similarly to al-Jazeera, Telesur is a media enterprise designed to compete with traditional US outlets such as CNN.

When Venezuelan president Hugo Chávez helped to found Telesur in 2005 as an affiliate of state TV Venezolana de Televisión, US conservatives grew concerned. Connie Mack, a Republican Congressman from Florida, remarked that the new network was “patterned after al-Jazeera,” and threatened to spread anti-US ideas across Latin America.

When Telesur announced a content-sharing agreement with al-Jazeera in 2006, Mack went ballistic and declared that the decision was designed to create a “global television network for terrorists.” Adding to conservatives’ ire, Telesur signed an agreement with al-Jazeera whereby Latin personnel would receive training at the hands of the Middle Eastern network.

If al-Jazeera’s trial by fire was Iraq, the crucial test for Telesur was Honduras in 2009. In the wake of the right wing coup d’etat which deposed democratically elected president José Manuel Zelaya, the Honduran army cut off Telesur’s local broadcasts. However, the network’s signal was still available on the internet and a local radio station occasionally picked up Telesur audio.

Adriana Sivori, Telesur's correspondent in Tegucigalpa, was in her hotel room speaking on the telephone to her network when 10 soldiers arrived with rifles drawn. The men unplugged Telesur's editing equipment in an effort to halt the network's coverage of protests in support of ousted president Zelaya.

When a soldier lightly slapped Sivori's hand so she would hang up, the journalist grew alarmed. “They're taking us prisoner at gunpoint,” she remarked. Sivori, along with producer María José Díaz and cameraman Larry Sánchez, were taken to an immigration office in a military caravan. There, the authorities beat them and demanded to see their Honduran visas. Shortly later, the journalists were released and the authorities warned Telesur journalists to cease transmitting images in support of Zelaya or face further detention. Defiantly however, Telesur continued to throw a lot of resources at the Honduras story. Indeed, at times during the first week after the coup Telesur was the only channel with a live feed. In a media scoop, Telesur even broadcast a live telephone interview with Zelaya from his Venezuelan plane when the ousted leader attempted to return to Tegucigalpa.

To be sure, Telesur’s visibility increased as a result of its ground breaking Honduras coverage. However, what has given Telesur most credibility is the station’s willingness to take on other controversial topics, some of which have rattled left-leaning South American governments. One of those issues is Haiti.

Like al-Jazeera, which has pursued independent journalism in the Middle East, Telesur went into Haiti and took a no-holds-barred approach. According to station manager Aram Aharonian, who I interviewed for my book Revolution! South America and the Rise of the New Left (Palgrave-Macmillan, 2008), Telesur’s Haiti coverage proved controversial with the Chilean, Argentine, and Uruguayan governments.

One of the first stories that Telesur broadcast from the island nation concerned MINUSTAH, the United Nations’ Stabilization Mission in Haiti. In the report, Haitians said that Latin American peace keeping soldiers deployed to Haiti were repressing the people. The reporting ruffled feathers and “some officials in various countries” called Aharonian to protest the coverage.

Now, in the wake of the earthquake in Haiti, Telesur has joined al-Jazeera in providing critical coverage of events. Moving on from the MINUSTAH mission, Telesur has focused in laser-like on United States’ misplaced priorities in the Caribbean island nation. While most Americans watch the mainstream media and bask in a wave of self-congratulation, Telesur has painted a darker picture of the US response.

In one report for example, Telesur focused on US policy towards Haitian migrants. According to the story, US officials have drawn up plans to house the migrants at the US naval base in Guantánamo instead of transferring them to the United States. Meanwhile, US naval vessels including aircraft carrier USS Carl Vinson are prepared to intercept Haitian boats and repatriate the desperately needy if necessary.

In another story, Telesur reported on European Union unhappiness about the US relief effort in Haiti. According to the report, the EU seeks more relief coordination and less of a foreign military presence in Haiti. Reed Lindsay, Telesur’s correspondent in Haiti, remarks that it is the US military which decides who goes in and out of the Port-au-Prince airport and what kinds of humanitarian aid gets through. According to Telesur reports, EU concerns are echoed by many Latin American governments who fear that the US is using the crisis in Haiti to launch a military occupation.

Could the US military be running out of patience with foreign media reporting, which has proven much less deferential to Washington when it comes to Haiti coverage? One recent report by Cuba’s Prensa Latina is worth noting. According to the story, US marines recently barred Venezolana de Televisión journalists from entering Haitian hospitals. At Haiti’s central hospital, Haitians seeking to help their loved ones inside were reportedly mistreated. Those who tried to bring water and food to their relatives were unable to enter the hospital, as the marines stopped them from entering the facilities.

Al-Jazeera has always proven to be a thorn in the side of the US military. Now, Washington must also contend with rising star Telesur. In the coming days, as the relief effort proceeds in Haiti, relations between the Pentagon and these new media outlets could prove testy.

Nikolas Kozloff is the author of the upcoming No Rain In the Amazon: How South America’s Climate Change Affects The Entire Planet (Palgrave Macmillan, April 2010). Visit his website.

CounterPunch.org

 

Islamic State ‘share in US weapons’ embarrasses Pentagon

Hundreds protest in Iran after horrendous acid attacks

Libya army scores small victory in Benghazi

Masdar to build first large-scale wind farm in GCC

Kasserine reaps bitter harvest from Tunisia revolution: Poverty and terrorism

Turkish woman arrested for stepping on Koran

Erdogan criticises US for airdrops on Kobane

Iraq schools provide shelter but late to open for classes

Syria air force shoots down two of three 'IS warplanes'

Egypt court rules on ‘Nasr City terror cell’

Fire from Egypt wounds two Israeli soldiers near border

By hook or by crook, settlers notch up property gains in East Jerusalem

Turkey envoy meets leader of parallel government in Libya

Israel arrests seven Palestinian fishermen off northern Gaza

Khamenei to Abadi: Iraq can beat 'Islamic State' without foreign troops

Saudi special court rules in cases of riots and terrorism

Only in Libya: Government calls for civil disobedience

Iraq Kurds set to vote on deployment of Peshmerga forces to Syria

Alderton: Morocco unrivalled business gateway to sub-Saharan Africa

Protests over IS turn Istanbul University into war zone

Turkey eyes stricter punishment against lawbreakers at protests

For Sudan President: Promises are something and re-election is something else

Iran returns Abadi to ‘house of obedience’

From traditional military to counterinsurgency force: Syria army grows more capable

South Sudan rivals accept 'responsibility' for civil war

British drones in Iraq also used for Syria surveillance

Turkey launches new wave of wire-tapping arrests

Rise of Shiite militias challenges government authority in Iraq

Syria Kurds show impressive resistance to ‘Islamic State’ in Kobane

Vote or boycott: Grim record of self-serving politicians puts off voters in Tunisia

Egypt universities tighten security to avoid new Islamist violence

Iran forces inside Iraq as Abadi rules out foreign ground intervention!

South Sudan rivals meet in new bid to end civil war

From Morocco into Spain: Crowd of African migrants charges to border fence

Deadly suicide attack targets Shiite mosque in central Baghdad

Turkey gives Iraq Peshmerga forces passage to Kobane

Israel to supply Egypt with natural gas despite sabotage

Kerry seeks help of Southeast Asia in anti-Islamic State push

Qaeda inflicts heavy losses on Huthi rebels in central Yemen

US carries out first weapon airdrops to Kurd fighters near Kobane

Benghazi violence kills 75 people in five days

Morocco accuses Algeria of firing on civilians across border

Australia finalises deal for deployment of Special Forces to Iraq

Tunisia calls on Libya authorities to locate missing journalists

Turkey rejects calls to arm ‘terrorist’ Kurdish party in Syria