First Published: 2010-03-16

 
Murdoch's Arab foray seen as 'Trojan horse'
 

Egyptians suspect Rotana tie-up part of Murdoch scheme to thaw frosty Arab views of Israel.

 

Middle East Online

By Riad Abu Awad - CAIRO

Some critics smell sulphur in the air

The tie-up between Arab entertainment giant Rotana and pro-Israel media mogul Rupert Murdoch is viewed in Egypt not only with suspicion but as signalling the decline of Arab film and art heritage.

In a country where film and television attract some of the largest audiences across the Arab world, the tycoon's foray into the Middle East is widely seen in cultural circles as a ruse to benefit Israel.

Murdoch's News Corp last month acquired a 9.09-percent holding in the Rotana Group of Saudi royal and business tycoon Prince Alwaleed bin Talal, with an 18-month option to double the stake.

Rotana is one of the largest film producers in Egypt and also owns the rights to hundreds of Egyptian motion pictures.

In Egypt, which signed a 1979 peace treaty with Israel but has resisted a warming of cultural ties, there has been wide suspicion that the tie-up with Rotana is part of a Murdoch scheme to thaw frosty Arab views of Israel.

"Murdoch will enter every Arab home to impose normalisation" of ties with Israel, said Egyptian film critic Ola al-Shafei.

The partnership amounts to "a defeat for the Arab film and art heritage," she added.

Scriptwriter Osama Anwar Okasha wrote that Murdoch's stake in Rotana was a "Trojan horse" designed to stealthily penetrate Arab culture.

"The important thing is not the share sold by Alwaleed, but a person who hands over nine percent can also sell off the rest of the company," said novelist Ezzat Qamhawi.

"We are now facing the reality of the sale of Arab films and music to an investor whose media empire is one of the causes of the erroneous image of the Arab-Israeli conflict in the West," he added.

Murdoch's leading US news outlets like the strident Fox News, the Wall Street Journal and the New York Post, and his British holdings such as the Times, Sky TV and the Sun, are often accused of an anti-Arab, pro-Israel bias.

Egypt's state-owned film company has already threatened to stop working with Rotana, whose bouquet of free-to-air satellite channels target an Arab audience across the Middle East that is equally opposed to Murdoch's politics.

"The Arabs see Murdoch as a person who does not respect them, their faith, or heritage," wrote Palestinian journalist and poet, Iqbal Tamimi.

"The majority say that he is gambling with his money if he thinks that the Arabs will forget his far right-wing political news machine, or his pro-Israeli stands," she added.

Murdoch has made no bones about his unabashed support of Israel for decades, and has received a number of awards from Jewish groups amid debate over his own Jewish roots.

On the other hand, Alwaleed, known in his country as a progressive, is a strong supporter of Arab causes -- though not stridently vocal against Israel.

He said last month that he hoped the partnership could help moderate the widely-perceived anti-Arab bias of some of News Corp's most strident outlets, such as Fox News.

"It's not only Fox that in general is against the Arab world. It's an American syndrome," he said at a news conference in Riyadh when the deal was announced.

"We will always do our best to lower that tone," he said.

Outside of financial markets where his Kingdom Holdings is known as the biggest individual shareholder of Citigroup, Alwaleed is best known for his rejected offer of 10 million dollars to New York City for disaster relief after the September 11 attacks.

At the time Murdoch's news outlets lambasted the Saudi prince, and Fox called his offer "an egregious, outrageous, unfair offence" because the money came with a letter asking Americans to consider how US Middle East policy might be linked to the attacks.

But Fox has since run in trouble with its supporters for allegedly bending to pressure from Alwaleed.

When in 2005 Alwaleed was reported as saying he had influenced how Fox News depicted rioting in heavily Muslim suburbs in France, the conservative Accuracy in Media group called for an investigation.

After Alwaleed, who owns a seven-percent stake in News Corp, gave an interview to Fox News this January conservatives blasted the network for its alleged kid-glove treatment.

Rotana's Khalijia channel has begun airing the Turkish series "Valley of the Wolves," which sparked a Turkish-Israeli diplomatic row for its negative portrayal of Israelis.

When the Murdoch-Alwaleed partnership was announced, it stirred speculation Fox News would launch an Arabic news channel to compete with rivals Al-Jazeera and Al-Arabiya, both respected and widely watched across the Arab world.

Murdoch has denied such a plan.

 

Islamic State ‘share in US weapons’ embarrasses Pentagon

Hundreds protest in Iran after horrendous acid attacks

Libya army scores small victory in Benghazi

Masdar to build first large-scale wind farm in GCC

Kasserine reaps bitter harvest from Tunisia revolution: Poverty and terrorism

Turkish woman arrested for stepping on Koran

Erdogan criticises US for airdrops on Kobane

Iraq schools provide shelter but late to open for classes

Syria air force shoots down two of three 'IS warplanes'

Egypt court rules on ‘Nasr City terror cell’

Fire from Egypt wounds two Israeli soldiers near border

By hook or by crook, settlers notch up property gains in East Jerusalem

Turkey envoy meets leader of parallel government in Libya

Israel arrests seven Palestinian fishermen off northern Gaza

Khamenei to Abadi: Iraq can beat 'Islamic State' without foreign troops

Saudi special court rules in cases of riots and terrorism

Only in Libya: Government calls for civil disobedience

Iraq Kurds set to vote on deployment of Peshmerga forces to Syria

Alderton: Morocco unrivalled business gateway to sub-Saharan Africa

Protests over IS turn Istanbul University into war zone

Turkey eyes stricter punishment against lawbreakers at protests

For Sudan President: Promises are something and re-election is something else

Iran returns Abadi to ‘house of obedience’

From traditional military to counterinsurgency force: Syria army grows more capable

South Sudan rivals accept 'responsibility' for civil war

British drones in Iraq also used for Syria surveillance

Turkey launches new wave of wire-tapping arrests

Rise of Shiite militias challenges government authority in Iraq

Syria Kurds show impressive resistance to ‘Islamic State’ in Kobane

Vote or boycott: Grim record of self-serving politicians puts off voters in Tunisia

Egypt universities tighten security to avoid new Islamist violence

Iran forces inside Iraq as Abadi rules out foreign ground intervention!

South Sudan rivals meet in new bid to end civil war

From Morocco into Spain: Crowd of African migrants charges to border fence

Deadly suicide attack targets Shiite mosque in central Baghdad

Turkey gives Iraq Peshmerga forces passage to Kobane

Israel to supply Egypt with natural gas despite sabotage

Kerry seeks help of Southeast Asia in anti-Islamic State push

Qaeda inflicts heavy losses on Huthi rebels in central Yemen

US carries out first weapon airdrops to Kurd fighters near Kobane

Benghazi violence kills 75 people in five days

Morocco accuses Algeria of firing on civilians across border

Australia finalises deal for deployment of Special Forces to Iraq

Tunisia calls on Libya authorities to locate missing journalists

Turkey rejects calls to arm ‘terrorist’ Kurdish party in Syria