First Published: 2018-02-19

Are Iranian satellite channels aiding regime change?
The advent of social media platforms combined with satellite television is challenging Khameneis republic.
Middle East Online

By Suddaf Chaudry - LONDON

A BBC Persian service presenter gets ready to present the news at the corporations headquarters in London

The Iranian regimes grip on power is facing a serious challenge from protests on the streets and the airwaves.

A perfect storm is brewing and a restless young Iranian population is demanding change. The growth of satellite television in Iran has changed the landscape, becoming the single most important medium of culture and information. The advent of social media platforms combined with satellite television is challenging Iranian Supreme Leader Ayatollah Ali Khameneis republic.

Iranian media said 70% of the population watches satellite television, much of which is run by Iranians in exile. State media channel IRIB (Islamic Republic of Iran Broadcasting) largely ignored the protests that took place in more than 100 cities over eight days, due to strict governmental regulation. Many learned what was happening in their country from satellite channels beaming in from London and the wider Western world.

A woman in Tehran, speaking on condition of anonymity, said: They (the regime) are trying to disconnect us from the world but we find a way.

Ofcom, a British regulatory board, received a complaint from the Iranian Embassy regarding BBC Persian and Manoto, which it accused of inciting armed revolt during the recent protests. Manoto CEO Kayvan Abbassi declined to comment on the complaint. His network, via telephoned comments, said it has been Abbassis policy not to conduct interviews over the past seven years.

Ofcom Senior Communications Manager Lizzi Regan confirmed the organisation received a complaint from the Iranian Embassy. The complaint is pending because the embassy failed to provide sufficient detail on the programmes that caused its concerns. This indicates Iran is concerned about a possible revolution through the airwaves due to significant audience traction of both channels.

Manoto said it has a loyal fanbase of more than 40 million viewers, which would make it one of the most watched channels by Iranians, but the statistics are hard to verify. A BBC monitoring report in 2010 stated that Manoto had outstripped its main rivals, BBC Persian and Voice of America. The networks funding is hard to substantiate but Iran Human Rights Review alleged the venture capitalists have a connection to the British government.

Following the anti-establishment protests, Manoto journalist Pouria Zeraati posted on Twitter a photo of affluent Iranians enjoying themselves poolside pre-1979 next to a photo of a desolate pool today, alongside the viral hashtag #What_we_gave_vs_what_we_got.

Manoto is known for celebrating life in pre-revolutionary Iran. The channel is emphatic in televising this progressive chapter of Irans history and provides Western-style programming that connects with young audiences. With two-thirds of the countrys population born after 1979, many young viewers identify with shows in which men and women experience common freedoms.

The explicit messaging of the good old days is a sophisticated mechanism in hammocking audiences. Behnam Ben Taleblu, an analyst at the Washington-based Foundation for Defense of Democracies, described Manoto as having won the hearts and minds of Iranians. He described Manotos achievements over the last five years as unprecedented, calling it a professional network with a developed narrative.

BBC Persian is also a household name in the Persian-speaking market. Amir Azimi, BBC Persians news, TV and radio editor, identified its significant reach through decades of a professional approach to covering news and providing balanced analysis, context to the stories. Weve built trust among the audience and they know whenever a major story breaks we are there.

Professor Ali Ansari, of the University of St Andrews Institute for Iranian Studies, said via e-mail: I think Manoto has a clear perspective. I think it would be too strong to suggest that any of them have an overt political agenda other than to provide an alternative perspective.

The alternative perspective has stopped IRIB from galvanising audiences. On January 29, Iran blocked Manoto TV and its web content but audiences used a virtual private network (VPN) to gain access.

Manotos entertainment shows are critically assessed by the government for subliminal messages that could incite regime change. The cultural identity that has been formed by satellite channels is in touch with increasing popular consumerism. The more the state attempts to jam signals, the greater the challenge of delegitimising changing cultural orthodoxies. The crisis following anti-establishment protests casts a new light on the countrys hotly contested media space, representing a challenging dichotomy of internal perturbation.

The regime finds criticism extremely painful to manage. Azimi said: Domestic papers and state TV & Radio are under a lot of restrictions and at times accused of taking sides with specific parties or giving misleading coverage to the demonstrations. International and regional news providers are also at times ignored or censored by them.

There is a long-running deadlock between conservatives and political elites, as younger generations are desperate for an alternative. Taleblu said Khamenei was particularly concerned that Iranians in exile are creating a soft war against Iran.

Khamenei has obsessed over the soft war argument. You can make a very coherent case that Iran is much more concerned with internal unrest. A possibility of another revolution is very real, perhaps more than any foreign military invasion, he said.

Satellite channels have built a revolution of trust that has been welcomed by Iranians who are open to new ideas. The generational shift is significant, as was evidenced by recent protests but internal political dynamics are still regressive. Whether the regime can be a capable adversary in a technologically advanced landscape with a highly motivated young population remains to be seen.

Suddaf Chaudry is a journalist based between London and Islamabad focusing on the Middle East and South Asia.

This article was originally published in The Arab Weekly.


Syria rebels prepare to quit penultimate pocket of Ghouta

Egyptians prepare to vote with Sisi reelection guaranteed

Israel ministers welcome US appointment of 'friend' Bolton

Iran slams US sanctions over hacking scheme

Iraqi widow saved recruits from slaughter by IS

Policeman dead in bombing in Alexandria

Syrians in Manbij fear Turkey, bet on US

Quick victory unlikely in Egypt assault on IS

Sisi, Egypt's undisputed leader and 'father figure'

PKK to quit northwest Iraq after Turkish threat

Iraqi asylum seeker gets life sentence for London bombing

UK says Israeli sentencing of Palestinian teenage girl "emblematic"

Sarkozy vows to clear name in Libya probe

Syria announces second evacuation deal for rebel-held Eastern Ghouta.

Three dead after suspected IS gunman takes hostages in France

170,000 flee violence in Syria's Afrin

Norway proposes bill to ban full-face veils in education

Turkey says EU statements on Cyprus 'unacceptable'

Air strikes hit Ghouta despite rebel ceasefire effort

US approves $1 billion in Saudi defence contracts

Saudi to carry out nuclear power deal with or without US

In world first, flight to Israel crosses Saudi airspace

Saudi, US must pursue 'urgent efforts' for Yemen peace: Mattis

US, Jordan launch new counterterrorism training centre

Turkey’s largest media group to be sold to Erdogan ally

Rebels evacuate Syria's Eastern Ghouta

Exiled Syrian doctors treat refugees in Turkey

Two Hamas security force members killed in raid on bomb suspect

Turkey gives watchdog power to block internet broadcasts

EU leaders to condemn Turkey’s ‘illegal’ actions in Mediterranean

Sarkozy says life ‘living hell’ since corruption allegations

Hezbollah leader says debt threatens Lebanon disaster

Ahed Tamimi reaches plea deal for eight months in jail

UN launching final push to salvage Libya political agreement

Conditions for displaced from Syria's Ghouta 'tragic': UN

Sisi urges Egyptians to vote, denies excluding rivals

Rights Watch says Libya not ready for elections

Saudis revamp school curriculum to combat Muslim Brotherhood

American mother trapped in Syria’s Ghouta calls out Trump

Syria workers say French firm abandoned them to jihadists

Grim Nowruz for Kurds fleeing Afrin

Sarkozy back in custody for second day of questioning

'Saudization' taking its toll on salesmen

Syrian rebels reach evacuation deal in Eastern Ghouta town

Israel confirms it hit suspected Syrian nuclear reactor in 2007